Korekcja barwna
14 października 2022
autor: Bulpix Media
Kolorystyka filmu jest bardzo ważnym elementem każdej produkcji filmowej. Niezależnie od tego, czy nagrywamy wesoły spot reklamowy, poważny materiał promocyjny, czy nostalgiczny teledysk muzyczny to proces kolorystyczny będzie towarzyszyć wszystkim tym produkcjom – w każdym przypadku inny.
1. Kolorystyka ciepła
Podświadomie interpretujemy określone kolory z konkretnym uczuciem. Oglądając film, w którym zastosowano odpowiedni color grading, będziemy w stanie już po pierwszych scenach stwierdzić, czy czujemy ciepłą, rodzinną atmosferę, np. w świątecznej reklamie promującej przepyszne produkty na wigilijnym stole. Jeśli się zastanowić, to w tego typu produkcjach bardzo często widzimy kolory żółte, pomarańczowe, złote, co wpływa na nasz odbiór i interpretację – czujemy bliskość, ciepło, bezpieczeństwo.
2. Kolorystyka chłodna
Z drugiej strony mamy klip muzyczny o utraconej miłości, gdzie bohater pogrążony jest w smutku, towarzyszy mu wyłącznie samotność i tęsknota – taka produkcja obfitować będzie przede wszystkim w barwy chłodne – odcienie niebieskiego, czy cyjanowego.
3. Kontrast koloru
To, co przykuwa naszą uwagę to kontrastowe zestawienie barw. Uzyskujemy je poprzez połączenie dwóch odcieni znajdujących się po przeciwnych stronach spektrum koloru. Kontrastowanie barw możemy stworzyć na wiele różnych sposobów – jednym z nich może być wykorzystanie oświetlenia w scenie, gdzie np. światło otoczenia może być lekko niebieskawe natomiast lampa skierowana bezpośrednio na naszego bohatera może mieć barwę żółtą. Innym przykładem uzyskania takiego efektu może być odpowiednie zestawienie scenografii, rekwizytów oraz ubrań. Możemy mieć bohatera ubranego w turkusowy garnitur, który wsiada do pomarańczowego samochodu, a w tle za nim możemy dostrzec zielony las.
Wykorzystanie korekcji barwnej w odpowiedni sposób pozwoli wzmocnić wydźwięk naszego filmu i spotęgować towarzyszące w nim uczucia, dzięki czemu odbiorca będzie bardziej zaangażowany, co przełoży się na lepsze zapamiętanie produkcji, którą właśnie zobaczył.
Potrzebujesz wykonać korekcję kolorystyczną swojego materiału?